سفارش تبلیغ
صبا ویژن

mahtabi blog

افراد زیادی در این زمینه با ما تماس گرفته اند که آیا وب سایتی که به صورت اختصاصی طراحی نشود یعنی این که اون وب سایت مختص ما نیست و می توان آن سایت را به شخص دیگری نیز واگذار کرد ؟ قطعا خیر !

فرض کنید شما قصد طراحی سایت فروشگاهی دارید، تمامی وب سایت های فروشگاهی از لحاظ امکانات تقریبا شبیه هم هستند مگر اینکه شما ایده خاصی یا امکانات خاصی داشته باشید که بخواهید آن ها را هم به فروشگاه خود اضافه کنید. منظور از طراحی سایت اختصاصی یعنی این که شرکت x تمامی کدهای لازم برای برپایی این فروشگاه را نوشته و به عنوان محصول اختصاصی که هیچ شرکت دیگری این کدها را در اختیار ندارد به مشتریان خود ارائه می دهد که شاید امری منطقی نیز باشد چرا که با همون گروه نوشتن دوباره کدها تقریبا تکرار مکررات خواهد بود. اگر وب سایت درخواستی شما از جمله سایت هایی باشد که قبلا برنامه نویسی اختصاصی آن صورت گرفته، تقریبا می توان گفت تنها کاری که انجام می شود طراحی قالب برای این سیستم فروشگاهی اختصاصی می باشد. اما فرض کنید قصد طراحی سایتی  دارید که ایده آن نو بوده و تا به حال مشابه آن را هیچ شرکتی انجام نداده است، در این حالت طراحی اختصاصی یعنی این که سایت شما از 0 تا 100 برای شما و با توجه به ایده شما برنامه نویسی خواهد شد.

در حالت کلی  طراحی سایت به صورت اختصاصی یعنی این که کدهایی که وب سایت شما با آن راه اندازی خواهد شد مختص اون شرکت بوده و در دسترس شرکت یا گروه دیگری نیست.

طراحی سایت وردپرس بهتر است یا CMS اختصاصی؟

به جرات میتوان گفت یکی از بزرگترین سوالات در ذهن مشتریان طراحی وب سایت انتخاب میان طراحی سایت با CMS ‌اختصاصی یا استفاده از سیستم های مدیریت محتوای متن باز مانند وردپرس و جوملا است. البته در این تردید به آنها حق می دهیم زیرا هر شرکت طراحی سایت برای سبک کاری خود استدلال هایی بیان میکند که همه آنها میتوانند درست باشند. در حقیقت باید بگوییم هردو راه حل درست هستند ولی باید ابتدا تعیین کنید که چطور سایتی مورد نظر شماست.

طراحی سایت با CMS اختصاصی چیست؟

CMS به معنی سیستم مدیریت محتوا یا همان پنل مدیریت یک وبسایت است. طی سالهای اخیر CMS های بسیاری معرفی شده اند که به صورت کاملا رایگان و متن باز در اختیار عموم قرار گرفته اند. شناخته شده ترین CMS های رایگان عبارتند از وردپرس، جوملا و دروپال.  CMS اختصاصی یعنی این پنل مدیریت و معماری دیتابیس تنها برای شما و متناسب با نیازهای وبسایت شما طراحی شده است.

مراحل طراحی وب اختصاصی چیست ؟

نوشتن RFP

آیا واقعا RFP ( پروپوزال و یا طرح پیشنهادی ) لازم است ؟ خب در طراحی سایت اختصاصی این یکی از ضروریات است چون شما از یک قالب پیش فرض پیروی نمی کنید و باید یک کد نویسی و طراحی قالب جدید برای شما اتفاق بیافتد

برآورد هزینه طراحی سایت

در این مرحله شرکت طراحی سایت برآورد دقیق هزینه ای نسبت به مورد درخواست شده اعلام می نماید که این هزینه ممکن از  طراحی وب سایت عادی بیشتر باشد

جلسات طراحی وب سایت اختصاصی

در این بین جلسات متعددی چه در محل کارفرما و چه در محل شرکت طراحی سایت اسپیناس برگزار می شود که توافقات اولیه برای طراحی و ساخت سایت به صورت مستند نوشته می شود و به امضای 2 طرفین قرار می گیرد

تحویل طراح اولیه

در این مرحله از طراحی سایت اختصاصی شما یک طرح اولیه از سایت خود را که برای شما ارسال شده می بینید و آن را مورد بازبینی قرار می دهید و در صورتی که با معیارهای شما سازگار باشد برای آن طرح تاییده ارسال می کنید

در صورتی که کارفرما هر تغییری در سایت داشته باشد البته با توجه به این که ای تغییر ساختاری نباشد آن را اعلام می کند و طرح جدید ارسال می شود

کد نویسی طراحی وب

این مرحله مهمترین مرحله از طراحی سایت اختصاصی است که پیاده سازی وب سایت بر اساس زبان های HTML , CSS انجام می شود سپس هم با کد نویسی PHP شما یک پنل کامل برای مدیریت سایت خود خواهید داشت

آیا طراحی سایت اختصاصی لازم است  ؟

واقعا اینطور است که همه به طراحی سایت اختصاصی احتیاج دارند چون این نوع طراحی همه جوانب کار کارفرما را درنظر می گیرد و دقیقا بر اساس آن کد نویس و ساخت سایت صورت می گیرد

چه کسانی طراحی سایت اختصاصی انجام ندهند ؟

اگر هر یک از موارد زیر برای شما صدق می کند سراغ این نوع طراحی نروید!

اگر موفقیت در کارتان زیاد اهمیتی ندارد

اگر فکر می کنید فقط باید یک طراحی سایت داشته باشد!

اگر فقط برای نوشتن آدرس آن روی کارت ویزیت آن را لازم دارید!

اگر نمیخواهید هزینه های یک سایت واقعی را بپردازید!

مقایسه طراحی سایت اختصاصی با طراحی سایت مبتنی بر سیستم های جهانی

چرا بعضی از شرکت ها طراحی سایت به صورت اختصاصی را توصیه می کنند و برخی از شرکت ها طراحی سایت مبتنی بر سیستم های جهانی ؟ چرا بعضی از شرکت ها به بدگویی در مورد سیستم های جهانی می پردازند و بالعکس ؟ چرا معمولا شاهد دیدگاهی منصفانه بین این دو حالت نیستیم ؟

اجازه بدهید برای پاسخ به این سوالات، این مسئله را از چند تقطه نظر بررسی نماییم:

امنیت وب سایت طراحی شده یکی از مهم ترین معیارهایی است که باید به آن توجه کرد. افراد بسیار زیادی ادعای امنیت پایین سیستم های جهانی را دارند، آیا این ادعا صحیح است ؟ افراد زیادی هم مدعی این هستند که طراحی سایت اختصاصی امنیت بسیار بالایی دارد، این ادعا تا حدی می تواند صحیح باشد ؟

به عنوان مثال وردپرس که یکی از سیستم های مدیریت محتواست را در نظر می گیریم. شرکت ها معروف بسیار زیادی در دنیا وجود دارند که از وردپرس در طراحی سایت استفاده کرده اند به عنوان مثال : NASA ، CNN ، TED ، Harvard University ،  Forbes ، Play Station ، Sony ، Ebay ، Facebook ، Mozilla ، LinkedIn، Mercedes Benz  و … اشاره نمود.

همه این وب سایت هایی که به آن ها اشاره شد نیز امنیت پایینی دارند ؟ به نظر شما یک سیستم ضعیف با امنیت پایین می تواند به این اندازه در دنیا شناخته شده و پس از سال ها محبوب باقی بماند ؟ به نظر شما این ادعا ضعف نمی تواند به گونه ای غرض ورزی یا ضعف شرکت ها در استفاده درست از این سیستم ها باشد ؟

علت این که برخی ها با مسئله کم امن بودن این سیستم ها مواجه هستند استفاده از قالب های غیراستاندارد و نال شده ، استفاده از افزونه های غیر استاندارد و دارای حفره های امنیتی و … می باشد.

اگر در طراحی وب سایت شما از قالب و افزونه های استاندارد شود، اگر شرکتی که طراحی سایت شما را انجام می دهد به نکات تخصصی مورد نیاز در طراحی دقت نماید، مطمئن باشید مشکلی  در این زمینه نخواهید داشت.

یکی از مهمترین مسئله ها در زمینه امنیت وب سایت، به روز بودن می باشد. پس در طراحی سایت حتما به این امر توجه فرمایید. زبان های برنامه نویسی، فریمورک های زیر مجموعه و … هر ساله به روزرسانی می شوند، ایرادات و باگ های آن ها حل شده و قابلیت های زیادی به آن ها اضافه می گردد.

یکی از مهمترین برتری این سیستم های جهانی سهولت در به روزرسانی آن ها می باشد. مسئله ای که در طراحی سایت اختصاصی چندان به آن توجه نمی شود.

مسئله امنیت در سیستم های جهانی به این علت مورد توجه قرار گرفته اند که اکثر این سیستم ها متن باز بوده و همه می توانند در سراسر دنیا به صورت رایگان آن ها را دانلود کرده و به بررسی کدهای آن ها بپردازند. حفظ امنیت در این شرایط مسئله بسیار سختی بوده و نشان دهنده قدرت این سیستم ها می باشد.

مگر طراحی سایت اختصاصی چه چیزهایی دارد ؟

3 نکته مهم در مورد داشتن طراحی سایت اختصاصی

بر اساس نیاز های کارفرما و مشتریان و بازدید کنندگان سایت نوشته می شود

تحلیل و بررسی های اولیه احتمال شکست در پروژه طراحی وب سایت را کاهش می دهد

شما سایتی را خواهید داشت که گرافیک آن بر اساس سلیقه شما است و آن را دوست خواهید داشت!!

4 نکته فنی در این نوع طراحی وب

این طراحی کاربر پذیری خوبی دارد و تجربه کاربری خوبی به او می دهد و بازدید کنندگان وفاداری خواهید داشت

استانداردهای وب در آن رعایت شده است

اصول سئو را می تواند در جای جای آن دید

سرعت بالا آمدن بخاطر بهینه بودن کد ها عالی خواهد بود

اگر طراحی وب اختصاصی نداشته باشیم چه مشکلی پیش می آید ؟

نکات زیر بر اساس تجربیات مشتریان ما نوشته شده است

قالب گرافیکی را باید انتخاب کنید و نمیتوانید طرح اختصاصی خود را داشته باشید

سایت شما مانند هزاران سایت دیگر خواهد شد

کد های در سایت شما است که اصلا نمی دانید چرا وجود دارند

سرعت سایت شما هیچ وقت به حد دلخواه شما نمی رشد

در سئو همیشه یک قدم عقب تر از رقبای خود هستد

مزایای CMS اختصاصی

به طور حتم استفاده از یک سیستم اختصاصی میتواند مزایای زیادی به همراه داشته باشد که تلاش میکنیم مهمترین شان را با هم بررسی کنیم.

سرعت بالاتر، انعطاف بیشتر

زمانیکه همه چیز از ابتدا توسط یک طراح سایت حرفه ای و متناسب با اهداف شما پیاده سازی میشود یعنی از هر گونه کد اضافی در صفحه و جدول بی استفاده در دیتابیس پرهیز شده و دسترسی به اطلاعات در سریعترین زمان ممکن رخ میدهد. همچنین تسلط این فرد بر هسته ای که نوشته است و ارتباطات داخلی کدها به او کمک میکند که در زمینه ارتقای آن انعطاف پذیری بالایی داشته و امکانات متنوعی را به آن اضافه کند.

امنیت بالادر CMS اختصاصی

یکی از مهمترین فاکتورهایی که در یک CMS‌ اختصاصی همواره مورد توجه قرار میگیرد امنیت بالای آن است. این امنیت ناشی از اختصاصی بودن کدها و عدم اطلاع سایرین از پشت پرده سایت است. تصور کنید که سایت شما به زبانی جدید که هیچ کس در دنیا بلد نیست نوشته شده باشد، در نتیجه جاسوسی از آن بسیار سخت خواهد بود.

معایب CMS اختصاصی در مقایسه با وردپرس

در کنار ویژگی هایی مانند امنیت و سرعت که در یک CMS اختصاصی مورد توجه است فاکتورهای دیگری نیز باید در طراحی وب سایت
 در نظر گرفت که میتوانند بر انتخاب شما تاثیرگذار باشند. مهمترین معایب یک سیستم مدیرت محتوای اختصاصی به شرح زیر است:

هزینه بالا و زمان طولانی برای طراحی سایت

تصور کنید که برای خرید یک دست کت و شلوار به بازار مراجعه کنید یا به یک خیاط شخصی دوز، کدامیک هزینه بالاتری خواهند داشت؟ همین مثال در طراحی سایت نیز وجود دارد. زمانیکه شما از سیستم های مدیریت محتوای رایگان استفاده میکنید بخش زیادی از هزینه های طراحی و توسعه پنل های مدیریتی را پیش رو نخواهید داشت.

در طراحی سایت با CMS اختصاصی مدت طراحی سایت شما افزایش یافته و به همین نسبت هزینه های شما بیشتر میشود. ممکن است یک شرکت به شما پیشنهاد قیمتی مشابه با یک سایت وردپرسی اختصاصی برای یک CMS اختصاصی بدهد، در این شرایط باید به این فکر کنید که آن CMS برای شما اختصاصی نیست بلکه برای آن شرکت اختصاصی است. یعنی یک CMS توسط یک تیم 5 تا 10 نفره پیاده سازی شده و با عنوان اختصاصی به شما فروخته میشود، حال آنکه همین سیستم به شرکت های دیگر و زمینه های کاری دیگر نیز فروخته خواهد شد و عملا اختصاصی بودن آن برای شما نیست بلکه برای شرکت تولید کننده است.

در تصویر بالا سهم بسیار بالای وردپرس از بازار طراحی وب سایت را در مقایسه با سایر سیستم ها مشاهده میکنید. سیستم مدیریت محتوای وردپرس طی 14 سال و با تلاش میلیون ها نفر در سرتاسر دنیا به نقطه فعلی خود رسیده و موفق شده است به محبوب ترین و پرکاربر ترین نمونه در زمینه کاری خود تبدیل شود. همین جامعه آماری به شما نشان میدهد که طراحی سایت با وردپرس
 چه ارزش هایی برای شما میتواند ایجاد کند.

پشتیبانی ضعیف یا گران قیمت

زمانیکه شما از یک سیستم مدیریت محتوای متن باز مانند وردپرس استفاده میکنید با جامعه ای چندین میلیونی از طراحان وبسایت در سرتاسر دنیا روبرو هستید. افرادی که هر یک دارای تجربیات و توانایی های متفاوتی هستند. حال آنکه در یک سیستم اختصاصی شما محدود به یک تیم هستید و تنها آنها میتوانند درخواست های شما را پیاده سازی کنند.

زمانیکه شرکت های طراحی سایت با ترافیک کاری مواجه میشوند یا درخواست های شما را به تاخیر می اندازند و یا هزینه بالایی برای تغییرات کوچک درخواست میکنند و در هر دو حالت شما شرایط سختی را تجربه میکنید. هرچقدر این همکاری طولانی تر شود وابستگی شما به شرکت بیشتر شده و شرایط پشتیبانی سخت تر میگردد. در نقطه مقابل اگر هسته سایت شما وردپرس باشد و شرکت پشتیبان خدمات مناسبی ارایه ندهد به سرعت میتوانید یک شرکت یا نیروی کار جایگزین برای انجام درخواست های خود با قیمت مناسب پیدا کنید.

برآیند موارد ذکر شده نه به این معنی است که وردپرس بهتر است و نه سیستم مدیریت محتوای اختصاصی را پیشنهاد میدهد، هردو میتوانند انتخاب مناسبی برای شما باشند زیرا هنوز یک فاکتور دیگر در تصمیم گیری شما تاثیرگذار است و آن چیزی نیست جز نوع کسب و کار شما.

طرح تلفیقی!

شاید این جمله را شنیده باشید که طرح شما نیمه اختصاصی است ولی باز باید روی این موضوع صحبت کنیم آیا از قالب های آماده و نال شده استفاده می شود ؟

اگر اینطور است خیر این فقط یک حقه است! شما وقتی از طراحی سایت اختصاصی صحبت می کنید همه چیز مخصوص شما نوشته می شود در طرح نیمه اختصاصی بحث های زیادی وجود دارد ولی باید حتما این را در نظر داشته باشید

بحث اصلی ما کد نویسی است و طرح گرافیکی در نیمه اختصاصی زیاد مد نظر نیست چون اگر کد نویسی مشکل داشته باشد شما هیچ وقت نمی توانید با اطمینان جلو بروید به زبان دیگر “همیشه یک جای کار شما می لنگد”

طراحی اختصاصی شامل موارد و نکاتی است که باید همگی در نظر گرفته شوند و نباید فریب افرادی را خورد که از این کلمه به عنوان یک شعار استفاده می کنند اگر به دنبال طراحی سایت فروشگاهی هستید .

مقایسه طراحی سایت اختصاصی و طراحی سایت حرفه ای

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که چه تفاوتی بین 2 وجود دارد ، به نظر من این 2 جمله یک جورهایی مترادف یکدیگر هستند و شاید کاربران آنها دنبال نکات مشترک زیادی باشند ولی واقعا تفاوت هایی هم دارند

کسی که به دنبال طراحی سایت حرفه ای است حتما دوست دارد از رقبای خود جلو بزند

کسی که به دنبال طراحی وب سایت اختصاصی است به دنبال داشتن یک وب سایت اصولی و در حد استانداردهای روز است

اما وقتی وارد موضوع می شویم و در مباحث مراحل انجام هر 2 بررسی می کنیم در هر 2 نوع طراحی سایت کاربر انتظار دارد کد نویس و طراحی سایت اختصاصی باشد و شاید در نوع کاربر پذیری و جریان کاربری نیاز باشد سایت حرفه ای طراحی شود

ولی تا 95%  طراحی وب اختصاصی و طراحی وب سایت حرفه ای با هم مشترک هستند

نتیجه گیری

شما در آینده زمانی که وب سایتتان  دارای بازدید کننده های خوبی هست آیا حاضر هستد ریسک کنید و از یک قالب نال شده استفاده کنید ؟

فکر می کنید این مشکلات اصلا در طراحی سایت اختصاصی وجود دارد ؟ اگر پس از مدتی در قالب آماده شما عنوان های چینی ظاهر شد و رتبه شما به یک باره افت کرد حاضر نیستید چند برابر آن هزینه را برای یک طراحی سایت اختصاصی می پرداختید ؟

همانطور که در این مقاله در تلاش بودیم مزایای طراحی وب سایت اختصاصی را برای شما شرح دهیم همه صحبت ما روی این بحث بود که واقعا استفاده از قالب های آماده برای شما سودی ندارد و همیشه دچار مشکلاتی خواهید شد